Za krkem muselo bolet mnohé z tisíců návštěvníků Leteckého dne na neředínském letišti. V poslední srpnovou sobotu zde totiž krátce po 13. hodině začal letecký program a pokračoval nepřetržitě zhruba dvě a půl hodiny.
Za krkem muselo bolet mnohé z tisíců návštěvníků Leteckého dne na neředínském letišti. V poslední srpnovou sobotu zde totiž krátce po 13. hodině začal letecký program a pokračoval nepřetržitě zhruba dvě a půl hodiny. Nudit se nikdo nestačil - na obloze nad letištěm se neustále něco odehrávalo. Pipery, Aera, tradiční Zlíny i moderní Zliny, Brigadýry, ultralehké speciály a další letouny předváděly, co nejlepšího dovedou.
Letecký den má na letišti v Neředíně už dlouholetou tradici. Když se tentokrát dobré jméno akce spojilo i s příznivým počasím, staly se travnaté plochy a zázemí letiště dějištěm velmi příjemné soboty pro početné zástupy lidí. A i když na letiště mířily celé rodiny, největší potěšení z akce nepochybně měly děti. Už od dopoledne dětští návštěvníci využívali atrakce, jako různé kolotoče, bungee trampolíny a jízdy na vozítcích Segway, či zkoušeli letecké modely. Také o vojenskou techniku i ukázky zacházení se zbraněmi bylo neustále plno zájemců. „Mě asi nejvíc bavilo, když mě ten voják nechal mířit kulometem,“ pochvaloval si Mikuláš Vysloužil u vojenského speciálu Land Rover Kajman. „Ještě by mě mohl nechat střílet, to by byl asi rámus, to by všichni ohluchli…“
Hlavní letecký program ovšem vypukl až chvíli po 13. hodině. Návštěvníci sledovali akrobatické kousky na dvojplošníku Aero C 104, sestavy trojice populárních Zlínů či bojové scény jako z filmu v podání trojice aerotaxi L200 Morava a jedno- a dvojmístného Zlínu. Nevídanými manévrovacími schopnostmi překvapoval na pohled neohrabaný Čmelák, své umění představil i mistr světa v letecké akrobacii v kategorii Advanced Petr Biskup.
O půl čtvrté se hlavy diváků zaklonily ještě víc dozadu. Ve výšce nad areálem totiž dvakrát přeletěla pohotovostní dvojice vojenských letounů Jas-39C Gripen. „Ty Gripeny jsou fakt parádní, škoda, že tady nemůžou přistát,“ mrzelo Janu Navrátilovou, která se na letecký den přijela podívat z Prostějova. V tu chvíli už ale z dráhy startovala trojice letadel Zlin, která předváděla oblíbené a vizuálně velmi působivé sestavy, takže na lítost nad zmizením Gripenů už nebyl čas.
Kromě letadel se na nebi objevovaly i skupiny výsadkářů, které vzhůru v pravidelných intervalech vynášelo letadlo Brigadýr. Kdo při tom všem stihl i poslouchat zasvěcený komentář, dozvěděl se třeba to, jak kdysi vznikala letecká záchranná služba ve švýcarských Alpách. Letadlo Piper Super Cub, s nímž mezi štíty hor létával zakladatel této služby Hermann Geiger, nakonec také předvedlo publiku své schopnosti.
Pokud někoho omrzelo dívat se stále nad sebe, mohl sledovat třeba ukázky bojového umění Capoeira či představení orientálních tanců. V jedné z budov vedle hangáru se odehrála také výstava prvního exponátu ze sbírky klubu Aviatik-cs, unikátního leteckého trenažéru, který v roce 1952 začali vyrábět technici olomouckých leteckých opraváren. „Příští rok bychom rádi představili něco dalšího z historie našeho letiště,“ konstatoval Jiří Prokeš za Aviatik-cs. Olomoucké letiště, odkud vzlétlo v roce 1910 vůbec první letadlo na Moravě a které od vzniku Československa plnilo roli hlavní letecké základny na Moravě, by si to zasloužilo.
Líbil se Vám článek? Sdílejte ho do světa :)