Kašpar byl na moravském nebi první. Olomoučtí Němci však chtěli Illnera

Zveřejněno 1.2.2016
Sdílet článek

Neděle jednadvacátého srpna roku 1910 se zapsala nejen do dějin Olomouce. V tento den totiž k nebi vystoupal letoun francouzské konstrukce Blériot, který pilotoval český aviatik a letecký konstruktér Jan Kašpar.

Ten teprve v červnu téhož roku složil pilotní zkoušky a 3. července uskutečnil první veřejný let v Hradci Králové, z čehož je patrné, že Olomouc byla na řadě opravdu hned „začerstva“. Stroj vzlétl z vojenského cvičiště v Neředíně, kde později vzniklo letiště, k vůbec prvnímu letu letadla.

I taková na první pohled ryze technická událost měla výrazné dopady na soupeření dvou národností, české a německé. Dnes je to už těžko představitelné, ale v dobách monarchie, kdy vedle sebe žily na jednom místě dva národy, se národnostní soupeření projevovalo velmi silně i na poli vědy, techniky či průmyslu. U každého nového objevu jako by bylo důležitější, zda jej učinil Němec či Čech, než to, nakolik znamená skutečný přínos. Ne nadarmo pak obvykle jedna strana okázale ignorovala reprezentativní aktivity strany druhé, a tak si Němci kupříkladu pořádali své průmyslové výstavy a Češi zase své.

Vraťme se tedy k prvnímu letu aeroplánu nad Olomoucí. I ten byl nahlížen ostřížím zrakem z nacionalistických pozic obou táborů. Olomoucký deník Našinec, který se jinak obvykle kromě politiky věnoval především církevním záležitostem, protože šlo o deník katolický, o letu Jana Kašpara nad Olomoucí psal opakovaně. Den po první letecké parádě mu věnoval dokonce celý sloupek, a to bylo co říct! Vždyť třeba o jedenáct let dříve, v dubnu 1899, kdy vyjela do olomouckých ulic první elektrická tramvaj na Moravě, což je jistě zaznamenáníhodný technický pokrok, to Našinec nejprve zcela ignoroval. Později, když nebylo možné tramvaje nevnímat, škodolibě si všímal spíš neúspěchů a problémů tramvajové dopravy. Tramvaje holt pořídila německá radnice, a navíc do nich nechala arogantně nainstalovat výhradně německé informační tabulky, byly pro české vlastence tramvaje nezajímavé, pokrok-nepokrok. To takový průkopník letectví Jan Kašpar byl Čech, takže české olomoucké novináře naopak zaujal velice.

Obdobně to fungovalo na opačné straně – když vyrazila do ulic tramvaj, Mährisches Tagblatt, německy psaný olomoucký deník, se dmul pýchou, že Olomouc vstupuje mezi vyspělá moderní evropská města. Když v srpnu 1910 bylo naše město svědkem prvního leteckého představení na celé Moravě, Tagblatt to pojal jako urážku německého technického umu a odvahy. Jako první v Olomouci by měl přeci letět slavný rakouský pilot Karel Illner, který už v květnu roku 1910 dokázal přelétnout elegantním strojem Taube (Holubice) z Wiener Neustadt do Vídně a zpět. List Tagblatt sliboval, že aviatik Illner poletí nad Olomoucí téhož roku v září, a o Kašparovi německé hlasy tvrdily, že jeho let je hazardem a určitě nedopadne dobře. To, že nakonec opravdu letěl jako první český Jan Kašpar, byla pro německé patrioty drzost a samozřejmě i ponížení. Však se také část lokálních činitelů a politiků, kteří vždy velmi žárlivě strážili německý ráz Olomouce, snažila Kašparovu letu zabránit, nicméně se jim to (naštěstí) nepodařilo.

A výsledek? V Našinci jsme mohli hned v pondělí 22. srpna číst triumfálně laděný text:

 

„Na tisíce lidstva sešlo se včera do Olomouce, aby vidělo prvý vzlet aeroplanu na Moravě v jejím druhém hlavním městě. A touha vidět nejmodernější triumf lidského ducha, člověka podmanivšího si i ovzduší, nebyla zklamána. … za radostného vzrušení a jásotu tisícihlavých zástupů, jejichž radost zvyšovalo vědomí, že český člověk, poprvé na Moravě, triumfuje v aviatice a dokazuje tak naši zdatnost národní.“

 

Naštvaný redaktor Tagblattu oproti tomu psal, že inženýr Kašpar letěl kratší dobu, než bylo slíbeno, udělal jen dva místo tří oblouků a nepředvedl slíbené akrobatické kousky. „Skutečný úspěch aviatiky je tedy třeba čekat až v září, až poletí Karel Illner.“

I vzhledem k tomu, že v září se nakonec žádný Illnerův let nad Olomoucí nekonal, tato jedovatá nacionalistická slina zapadla a nebýt pečlivě vedených knihovnických archívů, ani bychom se o ní už nedozvěděli. Tak jako tak, to, že nad Olomoucí i nad celou Moravou jako první letěl právě Jan Kašpar, už tomuto odvážnému průkopníkovi nikdo nevezme. A úplně na závěr – on i ten Karel Illner byl Čech, ovšem jen ze zemského hlediska. Narodil se totiž v Žacléři a zde také poprvé létal. A byť byla jeho mateřským jazykem němčina, byl tedy samozřejmě obyvatelem českého království.

Dodejme pro úplnost, že Kašparův let nad Olomoucí byl opravdu o něco kratší než být měl, a že vinou poškození podvozku při nepovedeném přistání se nemohl uskutečnit další let, který měl Jan Kašpar údajně v plánu na další den. Premiéra to ale každopádně byla, a Jan Kašpar by si za ni mimochodem zasloužil v Olomouci pomník. Po něm pak nad Neředín vzlétl až následujícího roku Heinrich Bier, mimochodem držitel tehdejšího výškového rekordu, neboť s letounem Ettrich vystoupal až do výše 1220 metrů.

 

Autor: Michal Folta


Líbil se Vám článek? Sdílejte ho do světa :)



kaspar-jan.jpg illner-karl.jpg nasinec-20-8-1910-kaspar-letel.jpg nasinec-20-8-1910-kaspar-vzletne.jpg

doprava na letiště

Letiště leží ve čtvrti Neředín v západní části Olomouce 3,8 kilometru od středu města. Motoristé se k němu dostanou po třídě Míru, která je výpadovkou na Topolany, Ústín a Náměšť na Hané.

GPS souřadnice
N49°35’16” E017°12’39”

Poblíž areálu je konečná tramvajových linek číslo 2 a 7 a autobusové linky číslo 26.

Partneři


www.olomouc.eu ESMEDIA - webdesign Olomouc, eshopy a aplikace na míru

www.oltv.cz www.zzip.cz Autorizovaný eshop adidas www.olomoucky.denik.cz www.metropole-olomouc.cz Wellness pobyty, dovolená, zájezdy www.radiohana.cz Neo Sport Clinic - ortopedie a sportovní traumatologie v Olomouci Ekonomický software DUNA